|
Trenutno ste na: |
|
|
Master ishrana i
suplementacija |
|
Povezani sadržaji:
|
|
|
MASTER AKADEMSKE STUDIJE
MASTER ISHRANE I SUPLEMENTACIJE |
|
|
O studijama |
Struktura studijskog programa
Studijski program master akademskih studija „Master ishrane i suplementacije“ je po svojoj strukturi i sadržaju, svrsi, ciljevima i ishodima (kompetencijama svršenih studenata) usklađen sa savremenim tokovima i stanjem visokoškolske edukacije iz multidisciplinarnih studija na nivou master akademskih studija.
Cilj master studija – Master ishrane i suplementacije (Nutrition andSupplementationMaster’sDegree) je da analizira nutritivne potrebe u širokoj populaciji koja obuhvata fizički aktivne ljude, rekreativce, sportiste i posebne populacione grupe (deca, adolescenti i stariji, osobe sa različitim bolestima).
Po završetku master studija se očekuje da student razvije navedene predmetno-specifične i opšte sposobnosti koje će mu omogućiti rešavanje konkretnih problema u praksi uz upotrebu naučnih dokaza i implementaciju novina u oblasti ishrane i suplementacije.
Za upis master studija - Master ishrane i suplementacije mogu da konkurišu kandidati koji su predhodno završili akademske studije i stekli najmanje 240 ESPB (medicinski fakultet, farmaceutski fakultet, stomatološki fakultet, fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, biolog, molekularni biolog) kao i lice sa završenim integrisanim akademskim studijama u ostvarenom obimu od najmanje 300 ESPB (doktor medicine, magistar farmacije, magistar farmacije – medicinski biohemičar, doktor stomatologije). Pri rangiranju kandidata za upis na studijski program, vrednuju se rezultati postignuti na prethodnim nivoima studija.
Studijski program traje 1 godinu ili 2 semestra, odnosno vredi 60 ESPB. Struktura kurikuluma obuhvata raspored predmeta po semestrima, fond časova aktivne nastave i ESPB bodove. Svi predmeti su jednosemestralni. Ukupno je predviđeno postojanje 8 obaveznih i 6 izbornih predmeta. Od ponuđenih 6 izbornih predmeta student bira 3 koja će pohađati.
Nastava po predmetima na studijskom programu je podeljena u 2 semestra i realizuje se kroz predavanja, vežbe, druge oblike nastave i stručnu praksu. Stručna praksa se vrednuje sa 3 ESPB i obavlja se pod rukovodstvom nastavnika - koordinatora za stručnu praksu. Izradom završnog (master) rada, na kraju studijskog programa, student ostvaruje 6 ESPB. Završni rad se realizuje pod rukovodstvom mentora koga imenuje nadležno veće. Ciljevi, svrha i ishodi studijskog programa su kompatibilni sa istim u zemljama EU.
Bodovna vrednost svakog predmeta iskazana u skladu sa evropskim sistemom prenosa bodova (ESPB)
- Osnove pravilne ishrane i suplementacije (obavezni predmet, ESPB: 7)
- Planiranje ishrane sa dijetetikom (obavezni predmet, ESPB: 7)
- Principi sportske ishrane i suplementacije (obavezni predmet, ESPB: 5)
- Informatičke i statističke metode u biomedicinskim istraživanjima (obavezni predmet, ESPB: 6)
- Principi ishrane i suplementacije posebnih grupa (obavezni predmet, ESPB: 5)
- Zakonska regulativa vezana za namirnice i dijetetske suplemente (izborni predmet, ESPB: 5)
- Uloga i značaj dijetetskih suplemenata (izborni predmet, ESPB: 5)
- Ishrana od istraživanja do preporuka (izborni predmet, ESPB: 5)
- Dijetoterapija (izborni predmet, ESPB: 5)
- Alimentarne toksoinfekcije (izborni predmet, ESPB: 5)
- Doziranje fizičke aktivnosti kao sastavni deo pravilne ishrane (izborni predmet, ESPB: 5)
- Stručna praksa (obavezni predmet, ESPB: 3)
- Izrada master rada (obavezni predmet, ESPB: 6)
- Završni (master) rad (ESPB:6)
Preduslovi za upis pojedinih predmeta:
Osnove pravilne ishrane i suplementacije, Planiranje ishrane sa dijetetikom, Principi sportske ishrane i suplementacije, Informatičke i statističke metode u biomedicinskim istraživanjima, Principi ishrane i suplementacije posebnih grupa - upisan prvi semestar studija;
Zakonska regulativa vezana za namirnice i dijetetske suplemente, Uloga i značaj dijetetskih suplemenata, Ishrana od istraživanja do preporuka, Dijetoterapija, Alimentarne toksoinfekcije, Doziranje fizičke aktivnosti kao sastavni deo pravilne ishrane, Stručna praksa, Izrada master rada, Završni (master) rad - upisan drugi semestar studija.
Ocenjivanje studenata se sprovodi neprekidnim praćenjem rada studenata i na osnovu poena stečenih u ispunjavanju predispitnih obaveza i polaganjem ispita. Student savladava predmet po oblastima. Ocena je ekvivalentna broju osvojenih poena. Ocena se formira na osnovu zbira poena stečenih tokom nastave i na pismenom ispitu.
Za izvođenje studijskog programa obezbeđuju se odgovarajući ljudski, prostorni, tehničko-tehnološki, bibliotečki i drugi resursi koji su primereni karakteru studijskog programa i predviđenom broju studenata. Kontrola kvaliteta studijskog programa sprovodi se redovno i sistematično putem samovrednovanja i spoljašnjom proverom kvaliteta.
Studenti mogu da pređu sa srodnih fakulteta na studijski program Fakulteta medicinskih nauka u Kragujevcu uz odobrenje za prelazak, koje donosi nadležno veće. |
Svrha studijskog programa
Studijski program ima jasno definisanu svrhu i ulogu u obrazovnom sistemu, dostupnu javnosti. |
Fakultet medicinskih nauka Univerziteta u Kragujevcu teži da postane razvijena visokoškolska ustanova u okviru celokupne svoje delatnosti, koja po kvalitetu i obimu rada neće zaostajati za ustanovama slične vrste najrazvijenijih evropskih zemalja.
Svrha master studija - master ishrane i suplementacije je da obrazuje studente o značaju ishrane i suplementacije u svakodnevnom radu. Posle odslušanog predmeta student treba da stekne znanje za pružanje informacija o ishrani i suplementaciji koja pomaže u ostvarenju optimalnog zdravlja, prevenciji bolesti, optimalnim rezultatima u sportu, postizanju i održavanju željene telesne mase i telesne kompozicije i smanjenju rizik od povreda i oboljenja.
Svrha master akademskog studijskog programa je u skladu sa osnovnim ciljevima Fakulteta medicinskih nauka Univerziteta u Kragujevcu na kome se program izvodi. Studijski program je u saglasnosti sa strateškim planom razvoja Fakulteta i predstavlja realizaciju jednog od strateških ciljeva. Studenti će maksimalno biti uključeni kroz predavanja, radionice i diskusije kako bi kvalifikovano pristupili rešavanju konkretnih primera u okviru ishrane i suplementacije.
Studijski program master studija - master ishrane i suplementacije koji se sprovodi na Fakultetu medicinskih nauka Univerziteta u Kragujevcu će biti stalno osavremenjivan, i prilagođavan potrebama savremenog društva.
Kroz razvoj sopstvene izdavačke delatnosti i saradnju sa strukovnim organizacijama Fakultet medicinskih nauka će obezbediti adekvatnu literaturu za svoje studente, i učiniti što dostupnijom naučnu i stručnu medicinsku literaturu.
Studijski program pruža mogućnost nastavka obrazovanja na odgovarajućim doktorskim akademskim studijama. |
Ciljevi studijskog programa
Studijski program ima jasno definisane ciljeve.
|
Ciljevi studijskog programa su usmereni na sticanje specifičnih akademskih veština i stručnih znanja iz oblasti ishrane i suplementacije na nivou master akademskih studija i u skladu su sa osnovnim zadacima i ciljevima definisanih Statutom Fakulteta medicinskih nauka Univerziteta u Kragujevcu na kome se program izvodi.
Ciljevi studijskog programa su usmereni na sticanje i usvajanje najsavremenijih informacija i smernica iz oblasti ishrane i suplementacije. Cilj je da se studenti upoznaju sa osnovnim principima pravilne ishrane, planiranja ishrane sa dijetetikom, sportske ishrane i suplementacije, ishrane i suplementacije posebnih grupa.
Kroz ovaj program studenti se usavršavaju i stiču znanja i veštine koje ih preporučuju za rad u zdravstvenim ustanovama, sportskim društvima/klubovima/organizacijama, farmaceutskoj industriji i kompanijama koje se bave proizvodnjom i distribucijom dijetetskih preparata i suplemenata. Krajnji cilj je stvaranje stručnjaka koji su usvojili najviše profesionalne standarde i koji će steći akademski naziv master ishrane i suplementacije.
Specifični ciljevi:
- obezbeđivanje kompetentnih stručnjaka u oblasti ishrane i suplementacije;
- unapređenje znanja u okviru ishrane i suplementacije;
- obuka visoko kompetetnih istraživača u oblasti kliničkih i eksperimentalnih istraživanja u ovoj oblasti;
- sticanje znanja o ishrani i suplementaciji u okviru prevencije i terapije različitih bolesti;
- kreiranje ishrane i suplementacije posebnih grupa stanovništva sa specifičnim nutritivnim potrebama (deca, adolescenti, trudnice, stariji).
- kreiranje ishrane i suplementacije sportista radi postizanja optimalnih rezultata u sportu i u cilju smanjenja rizika od povreda i oboljenja;
- promovisanje zdravih životnih i nutritivnih navika u opštoj populaciji kroz rad kvalifikovanih stručnjaka
- profilisanje stručnjaka koji će izabrati polje ishrane i suplementacije za dalje usavršavanje i naučno-istraživački u cilju dobijanja nacionalnih vodiča i preporuka iz ovih oblasti
- usavršavanje stručnjaka za rad u organizacijama, institucijama i ustanovama koje pružaju usluge nutritivnog savetovanja i davanja smernica za zdrave životne stilove.
|
Kompetencije diplomiranih studenata
|
Da bi se stekao stručni naziv master ishrane i suplementacije student mora da položi 7 obaveznih i 3 izborna predmeta (od 6 ponuđenih) i da odbrani završni (master) rad.
Savladavanjem studijskog programa student stiče sledeće opšte sposobnosti:
• Poštovanje piramide ishrane
• Planiranje i pravljenje obroka
• Analiza nutritivnog statusa
• Savetovanje o ishrani i suplementaciji opšte populacije
• Savetovanje o ishrani i suplementaciji posebnih grupa
Savladavanjem studijskog programa student stiče sledeće predmetno-specifične sposobnosti
• Rad sa sportistima i fizički aktivnim ljudima
• Savetovanje pacijenata o ishrani i suplementaciji
• Savetovanje osoba sa poremećajima u ishrani
• Pravilna preporuka suplemenata
Ishodi učenja
Kroz pohađanje nastavnog plana i programa pored teorijskog razumevanja predmeta studenti usvajaju takođe i specifične veštine odnosno sposobnosti i kompetencije vezane za praktičnu i operativnu primenu tih znanja: znanje kako da planiraju i kreiraju izbalansirani obrok, znanje kako da analiziraju nutritivni status, znanje kako da najpravilnije pruže savete i sugestije o ishrani i suplementaciji opšte populacije i posebnih grupa (stari, trudnice, omladina). Po završetku master studija se očekuje da student razvije navedene predmetno-specifične i opšte sposobnosti koje će mu omogućiti rešavanje konkretnih problema u praksi uz upotrebu naučnih dokaza i implementaciju novina u oblasti ishrane i suplementacije. |
Kurikulum
|
Studijski program master akademskih studija „Master ishrane i suplementacije“ traje 1 godinu ili 2 semestra, odnosno vredi 60 ESPB.
U prvom semestru studenti će pohađati 5 obaveznih predmeta koji donose 30 ESPB bodova. U drugom semestru studenti će pohađati 3 od 6 ponuđenih predmeta koji nose 15 ESPB bodova. Stručna praksa se pohađa u drugom semestru kao obavezni predmet koji nosi 3 ESPB boda. Slušanjem i polaganjem ispita iz obaveznih i izbornih predmeta, studenti ostvaruju ukupno 48 ESPB bodova. Izradom i odbranom završnog rada stiču još 12 ESPB bodova, što čini ukupno 60 ESPB bodova.
Studije su organizovane po semestrima.
Predmeti prvi semestar:
- Osnove pravilne ishrane i suplementacije (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 7),
- Planiranje ishrane sa dijetetikom (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 7),
- Principi sportske ishrane i suplementacije (broj časova aktivne nastave: 4, ESPB: 5);
- Informatičke i statističke metode u biomedicinskim istraživanjima (obavezni broj časova aktivne nastave: 4, ESPB: 6);
- Principi ishrane i suplementacije posebnih grupa (broj časova aktivne nastave: 4, ESPB: 5);
Predmeti drugi semestar:
- Zakonska regulativa vezana za namirnice i dijetetske suplemente (broj časova aktivne nastave: 5 , ESPB: 5),
- Uloga i značaj dijetetskih suplemenata (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 5)
- Ishrana od istraživanja do preporuka(broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 5)
- Dijetoterapija (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 5),
- Alimentarne toksoinfekcije (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 5),
- Doziranje fizičke aktivnosti kao sastavni deo pravilne ishrane (broj časova aktivne nastave: 5, ESPB: 5)
- Stručna praksa (ESPB: 3)
- Izrada master rada (broj časova aktivne nastave: 3, ESPB: 6)
- Završni (master) rad (broj časova aktivne nastave: 3, ESPB: 6)
Struktura kurikuluma obuhvata raspored predmeta po semestrima, fond časova aktivne nastave i ESPB bodove. Svi predmeti su jednosemestralni. U okviru nastavnih obaveza obavlja se stručna praksa i izrađuje se master/završni rad.
Završnom (master) radu je takođe dodeljen odgovarajući broj ESPB poena (6 ESPB).
Radi ravnomernosti opterećenja studenata broj ESPB bodova po semestrima studijskog programa obuhvata 30 ESPB boda u prvom semestu a 30 ESPB bodova u drugom semestru.
Studijski program „Master ishrane i suplementacije“ razlikuje se od drugih odgovarajućih studijskih programa za više od 35% od ukupnog broja ESPB bodova koju čine predmeti sa aktivnom nastavom iz skupa stručno-aplikativnih i naučno-stručnih predmeta.
U strukturi studijskog programa na master akademskim studijama „Master ishrane i suplementacije“ zastupljene su sledeće grupe predmeta u odnosu na ukupan broj ESPB bodova, i to: naučno i stručno-aplikativne sa 68,33% i opšteobrazovne i teorijsko-metodološke sa 31,67%.
U strukturi studijskog master akademski program Ishrane i suplementacije, izborni predmeti zastupljeni su sa 30% u odnosu na ukupan broj ESPB bodova na master studijama. Lista izbornih predmeta sadrži dvostruko veći broj predmeta u odnosu na broj predmeta koji se bira- od 6 ponuđenih izbornih predmeta student bira 3.
Na studijskom master akademskom programu Ishrane i suplementacije izradom i odbranom završnog master rada studenti stiču još 12 ESPB bodova.
U strukturi studijskog programa master akademskih studija „Master ishrane i suplementacije“, aktivni oblici nastave čine 645 časova godišnje pri čemu 60% od ovog vremena obuhvataju predavanja a ostatak su vežbe i drugi oblici aktivne nastave.
|
Upis studenata |
Broj studenata koji se upisuje na studijski program master akademskih studija „Master ishrane i suplementacije“ je utvrđen na osnovu realnih prostornih i kadrovskih kapaciteta Fakulteta medicinskih nauka.
Stečena prethodna znanja, sklonosti i veštine koje se proveravaju pri upisu odgovaraju prirodi ovog studijskog programa i objavljuju se u konkursu. Za upis je potrebno i poznavanje engleskog jezika (kao potvrda o znanju jezika prihvata se i ocena nivoa znanja engleskog jezika stečena na prethodnim nivoima studija).
U prvu godinu master akademskih studija za master ishrane i suplementacije može se upisati lice sa završenim fakultetom koje je steklo najmanje 240 ESPB (medicinski fakultet, farmaceutski fakultet, stomatološki fakultet, fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, biolog, molekularni biolog). Upis se obavlja putem konkursa koji se raspisuje jednom godišnje. Broj studenata za upis utvrđuje se odlukom Saveta Univerziteta, na predlog Fakulteta, a u skladu sa brojem predviđenim Dozvolom za rad. |
Kvalitet, savremenost i međunarodna usaglašenost studijskog programa
Studijski program master akademskih studija „Master ishrane i suplementacije“ je koncipiran da daje celovito i sveobuhvatno obrazovanje studentima i najnovija naučna i stručna znanja i veštine iz multidisciplinarnih studija, sa posebnim naglaskom na razvoj kreativnih sposobnosti i samostalnosti u stručnom i profesionalnom radu.
Studijski program je po svojoj strukturi i sadržaju, svrsi, ciljevima i ishodima (kompetencijama svršenih studenata) usklađen sa savremenim svetskim tokovima i stanjem visokoškolske edukacije iz multidisciplinarnih studija na nivou master akademskih studija.
Studijski program je formalno i strukturno usklađen sa utvrđenim predmetno specifičnim standardima za akreditaciju.
Kvalitet, savremenost i međunarodna usaglašenost studijskog programa su uporedivi sa relevantnim studijskim programima:
1. Deakin University of Surrey, Master of Dietetics:
2. University of Copenhagen, Master of Human Nutrition
3.Karolinska Institutet. Master's Programme in Nutrition Science
Ciljevi, svrha i ishodi studijskog programa su kompatibilni sa istim u zemljama EU. Takođe, studijski program master akademskih studija traje godinu dana i ima 60 ESPB bodova, isto kao i na većini univerziteta u zemljama EU.
Ocenjivanje i napredovanje studenata |
Student se ocenjuje u toku celog semestra.
Student savladava predmet po oblastima. Ocena je ekvivalentna broju osvojenih poena.
Ocena se formira na osnovu zbira poena stečenih tokom nastave i na pismenom ispitu.
A. AKTIVNOST U TOKU NASTAVE:
Na ovaj način student može osvojiti do 30 poena. Ocenjuje se kvalitet učešća u diskusiji na predavanjima i tokom rada u maloj grupi (vežbe). Tokom jedne nastavne jedinice se može steći ukupno do 2 poena: 0 poena-nezadovoljavajući nivo diskusije; 1 poena-polovičan nivo diskusije; 2 poen-potpuni nivo diskusije.
B. ZAVRSNI ISPIT:
Na ovaj način student može steći do 70 poena.
Način ocenjivanja na svakom pojedinačnom predmetu odnosno izbornom području definisan je u informatoru predmeta.
Završna ocena se formira na sledeći način:
Da bi student položio predmet mora skupiti minimum 51 poen, pri čemu u svakom modulu kao i na završnom ispitu mora da osvoji više od 50% poena. Ocena se formira na sledeći način:
BROJ OSVOJENIH POENA |
OCENA |
0 - 50 |
5 |
51 - 60 |
6 |
61 - 70 |
7 |
71 - 80 |
8 |
81 - 90 |
9 |
91 - 100 |
10 |
|
|
|
|
|