Standard 5.
KURIKULUM
Studijski program Osnovne strukovne studije – Strukovna medicinski radiolog traje 3 godina ili 6 semestara. Ukupan broj časova iznosi 4425 i obuhvata 2085 časova aktivne nastave (1125 časova predavanja, 900 časova vežbi, 15 časova DON i 45 časova IR) i 2340 ostalih časova.
Kurikulum sadrži 32 obavezna (ukupan broj ESPB - 164) i 10 izbornih predmeta, od koji student bira 5 (ukupan broj ESPB - 16), i integriše realizaciju stručne kliničke prakse (broj ESPB - 12), kao i polaganje predmeta Predmet završnog rada (broj ESPB - 3) i Izrada i odbrana završnog rada (broj ESPB - 3), koji inače i pripadaju grupi obaveznih predmeta.
Aktivna nastava zastupljena je prosečno sa 23,17 časova nedeljno, odnosno 12,50 časova predavanja, 10,00 časova vežbi, 0,17 časova DON i 0,50 časova IR prosečno, na nedeljnom nivou. Radi ravnomernosti opterećenja, broj ESPB po semestrima iznosi 30.
Studijski program ima ukupno 37 jednosemestralnih predmeta. U okviru realizacije studijskog programa, studenti pohađaju: u prvom semestru, 6 obaveznih predmeta, sa ukupnim fondom aktivne nastave od 27 časova nedeljno i ostvaruju 30 ESPB; u drugom semestru, 6 obaveznih predmeta i 1 izborni (od 2 ponuđena), sa ukupnim fondom aktivne nastave od 26 časova nedeljno i ostvaruju 30 ESPB; u trećem semestru, 5 obaveznih i 1 izborni (od 2 ponuđena), sa ukupnim fondom aktivne nastave od 22 časa nedeljno i ostvaruju 30 ESPB; u četvrtom semestru, 5 obaveznih predmeta i 1 izborni (od 2 ponuđena), sa ukupnim fondom aktivne nastave od 20 časova nedeljno i ostvaruju 30 ESPB; u petom semestru, 4 obavezna predmeta i 1 izborni (od 2 ponuđena), sa ukupnim fondom aktivne nastave od 22 časa nedeljno i ostvaruju 30 ESPB; u šestom semestru, 6 obaveznih predmeta i 1 izborni (od 2 ponuđena), sa ukupnim fondom aktivne nastave od 22 časa nedeljno i ostvaruju 30 ESPB.
Pored realizacije stručne prakse kroz definisane obavezne predmete Stručna praksa 1, Stručna praksa 2 i Stručna praksa 3, studenti obavljaju i samostalni praktični rad pod nadzorom kompetentnog stručnog lica u nastavnim bazama u okviru sledećih obaveznih predmeta: Interna medicina sa negom, Osnove nuklearne medicine, Radiografske tehnike, Rendgen anatomija sa patologijom, Osnove urgentne radiologije, Kontrastna sredstva, Radioterapijske tehnike u kliničkoj praksi, Kompjuterizovana tomografija u savremenoj radiološkoj dijagnostici, Interventne vaskularne i nevaskularne metode, Osnove mamografije, Magnetna rezonanca u savremenoj radiološkoj dijagnostici, odnosno sledećih izbornih predmeta: Laboratorijska nuklearna medicina, Neuroradiologija, Klinička nuklearna medicina, Radiološke metode u stomatologiji. Tokom VI semestra, student realizuje 45 časova istraživačkog rada i 90 časova samostalnog rada, čiji je ishod izrada i odbrana završnog rada.
Najvažnije metode izvođenja nastave su: predavanja ilustrovana slajdovima i video klipovima, rad u maloj grupi, demonstracija i samostalno izvođenje laboratorijskih i kliničkih veština. Svi oblici aktivne nastave baziraju se na interaktivnoj nastavi koja se karakteriše diskusijama o problemu koji je tema nastavne jedinice, iznošenjem ličnog stava koji je potkrepljen teorijskom ili iskustvenom argumentacijom, uočavanjem dilema koje se odnose na postavljenu temu i njihovim razrešavanjem. Teorijska nastava podrazumeva maksimalan broj od 80 studenata u grupi, u skladu sa standardima za medicinske nauke. Rad u maloj grupi, kao značajna metoda savremenog pristupa nastavnom procesu, podrazumeva maksimalan broj od 15 studenata u grupi za praktičnu nastavu na pretkliničkim predmetima, odnosno 7 na kliničkim predmetima. Student mora da savlada sve kliničke veštine do predviđenog nivoa kompetencije u toku nastave kao uslov za izlazak na završni ispit.
Ukupno angažovanje studenata kroz aktivnu nastavu i ostale časove izraženo je brojem od 180 ESPB. Implementacija ESPB izvršena je prema nemodularizovanom sistemu u kojem svaki predmet može imati različit broj bodova tako da je ukupan broj bodova u jednoj akademskoj godini 60. U okviru svakog predmeta definisane su nastavne aktivnosti relevantne za postizanje cilja i ishoda predmeta i vreme potrebno za svaku nastavnu aktivnost, tako da ukupno radno angažovanje studenata odgovara broju bodova koji pripadaju predmetu. Student ostvaruje bodove predviđene za konkretni predmet nakon položenog završnog ispita, a uslovi za polaganje svakog pojedinačnog predmeta definisani su u Pravilniku o organizaciji i izvođenju nastave na studijskim programima Osnovnih strukovnih studija na Fakultetu medicinskih nauka Univerziteta u Kragujevcu, kao i knjizi predmeta.
Knjiga predmeta sadrži detaljan opis predmeta: naziv, tip predmeta, semestar studija, broj ESPB, ime nastavnika, cilj kursa sa očekivanim ishodima, znanjima i kompetencijama, preduslove za pohađanje predmeta, sadržaj, preporučenu literaturu, metode izvođenja nastave, način provere znanja i ocenjivanja. Redosled izvođenja predmeta u studijskom programu organizovan je tako da se znanja potrebna za naredne predmete stiču u prethodno realizovanim predmetima.
Struktura studijskog programa definisana je sa 12,22% akademsko-opšteobrazovnih, 46,39% stručnih i 41,39% stručno-aplikativnih od ukupnog broja ESPB programa, što je u skladu sa postavljenim kriterijumima.
Faktor izbornosti prema pozicijama gde student bira predmete iznosi 10,56% od ukupnog broja ESPB, što je u skladu sa postavljenim kriterijumima za polje medicinskih nauka. Lista izbornih predmeta sadrži 2 puta više predmeta u odnosu na broj izbornih predmeta: student bira 5 od 10 ponuđenih izbornih predmeta.
Student završava studije nakon svih položenih ispita predviđenih nastavnim planom i programom, realizovane prakse i odbranjenog završnog rada.