Page 961 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 961

59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ                                                 26-30.
            СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ                                                                       Април

                 АНАЛИЗА ИЗВОРА СТРЕСА И МЕХАНИЗАМА ОДБРАНЕ ОД СТРЕСА КОД СТУДЕНАТА УНИВЕРЗИТЕТА У ПРИШТИНИ

            Аутор: Стефан Стојковић, Бане Филиповић
            e-mail: stefan.stojkovic@pr.ac.rs
            Ментор: асист. др Јелена Јовић коментор: проф. др Александар Ћорац
            Kaтедра за превентивну медицину – Хигијена и хумана екологија, Медицински факултет Универзитета у Приштини -
            Косовска Митровица

            Увод: Период студирања је извор релевантног стреса повезаног са академским факторима, окружењем и условима у којима
            се обавља едукација студената. Највећи број истраживања бави се испитивањем стреса код студената медицине, док су
            студенти осталих факултета мање анализирани. Поред испитивиња узрока стреса битно је размотрити и које начине борбе
            против стреса студенти примењују.
            Циљ рада: Први циљ био нам је да утврдимо изворе стреса код студената. Други циљ био је испитивање метода борбе
            против стреса.
            Материјал и методе: У истраживању је учествовало 160 студената (68,2% женског пола) четврте године Универзитета у
            Приштини – Косовска Митровица. У узорку је било 23,1% студената медицине, 14,4% стоматологије, 10% здравствене неге,
            20% психологије, 8,1% енглеског језика, 11,3% факултета техничких наука и 13,1% економије. Упитник се састојао из 3 дела
            (социодемографске карактеристике, стресогене ситуације, методе борбе против стреса) и студенти су га попуњавали на
            предавањима.
            Резултати: Највећи стресор је смрт у породици (9,30±2,05). Најчешћа метода борбе против стреса је разговор са
            пријатељима (код 75,6% испитаника). Разлике између студената различитих факултета биле су у погледу следећих стресних
            ситуација: смрт у породици (p<0,05), тежа болест у породици (p<0,05), превелико оптерећење обавезама током дана
            (p<0,05). У погледу метода борбе против стреса статистички је постојала значајна разлика код метода: цигарете (p<0,05),
            релаксација (p<0,05).
            Закључак: Наши резултати показују да су (иако постоје извесне разлике) студенти свих факултета једнако изложени
            стресогеним ситуацијама. Методе борбе против стреса се готово не разликују.
            Кључне речи: стрес; извори стреса; стресори; методе борбе против стреса


              ANALYSIS OF SOURCES OF STRESS AND METHODS OF STRESS MANAGEMENT AMONG STUDENTS OF UNIVERSITY IN PRISTINA

            Author: Stefan Stojković, Bane Filipović
            e-mail: stefan.stojkovic@pr.ac.rs
            Mentor: Assist. dr Jelena Jović comentor: prof. dr Aleksandar Corać
            Department of Preventive Medicine – Hygiene and Human Ecology, Faculty of Medicine University of Pristina – Kosovska Mitrovica

            Introduction: The study period is a source of relevant stress related to academic factors, environment and the conditions in which
            student education is conducted. The largest number of studies are focused on stress testing in medical students, while students
            from other faculties are less analyzed. In addition to examining the causes of stress, it is important to consider which methods of
            stress management students apply.
            The Aim: The first aim of this study was to determine the sources of stress among students. The second goal was to investigate the
            methods of stress management.
            Material and Methods: The study involved 160 students (68.2% female) of the fourth year of the University of Pristina - Kosovska
            Mitrovica. In the sample, 23.1% of medical students, 14.4% of dentistry, 10% of health care, 20% of psychology, 8.1% of English
            language, 11.3% of technical faculty and 13.1% of economics. The questionnaire consisted of 3 parts (socio-demographic
            characteristics, stressed situations, methods of stress management stress) and students completed it during lectures.
            Results: The greatest stress is death in the family (9.30±2.05). The most common method of stress management is conversation
            with friends (75.6% of respondents). Differences between students of different faculties were in relation to the following stressful
            situations: death in the family (p<0.05), severe family illness (p<0.05), too much workload over the day (p<0.05). Regarding the
            methods of stress management, there was statistically significant difference in the methods: cigarettes (p<0.05), relaxation
            (p<0.05).
            Conclusion: Our results show that (although there are some differences) students of all faculties are equally exposed to stressed
            situations. The methods of stress management do not really differ.
            Keywords: stress; sources of stress; stressors; methods of stress management

















                                                     Kopaonik, 2018.
                                                                                                           955
   956   957   958   959   960   961   962   963   964   965   966