Page 357 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 357

59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ                                                 26-30.
            СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ                                                                       Април

                УТИЦАЈ ФАРМАКОЛОШКЕ ЕДУКАЦИЈЕ НА СТАВОВЕ СТУДЕНАТА МЕДИЦИНЕ О РИЗИКУ ОД НЕЖЕЉЕНИХ РЕАКЦИЈА
                                                 НЕОПИОИДНИХ АНАЛГЕТИКА

            Аутор: Грозда Петковић
            e-mail: gogy93@gmail.com
            Ментор: проф. др Зорица Станојевић-Ристић
            Институт за фармакологију са токсикологијом, Медицински факултет Универзитета Приштина-Косовска Митровица

            Увод: Разумевање и интересовање за нежељене реакције лекова важан су фактор у систему праћења безбедности лекова.
            Циљ рада: Циљ рада био је да испитамо утицај фармаколошке едукације на ставове студената медицине у односу на ризик
            од примене неопиоидних аналгетика.
            Материјал и методе: Истраживање је дизајнирано као студија пресека. Од укупног броја анкетираних (n=200), издвојено је
            159 упитника који су исправно попуњени и даље анализирани. Узорак је стратификован према години студија, одслушаној
            настави и положеном испиту из предмета Фармакологија. За процену ризика од нежељених реакција неопиоидних
            аналгетика: парацетамола, пиразолона, ASK, NSAIL и коксиба, као и ризика од нежељених реакција типа улцерогена
            активност, гастроинтестинално крварење, оштећење јетре и бубрега, бронхоспазам и кардиоваскуларни (КВ) ризик
            употребљене су визуелно-аналогна скала и Ликерт скала.
            Резултати: Између 78 (49%) студената медицине I и II године студија који нису слушали наставу из фармакологије (СМНПФ)
            и 81 (51%) студената медицине IV, V и VI године студија који су одслушали наставу и положили испит из фармакологије
            (СМПФ) нису забележене статистистички значајне разлике у перцепцији ризика од нежељених реакција појединих група
            неопиоидних аналгетика. Међутим, при процени укупног ризика од нежељених реакција неопиоидних аналгетика
            забележена је статистички значајна разлика између СМНПФ и СМПФ (2,6±2,3 и 3,9±2,5, p=0,001). Интересантно је да је КВ
            ризик од NSAIL био већи код СМНПФ у односу на СМПФ (2,9±1,2 и 2,4±1,1, p=0,008).
            Закључак: На основу изложеног може се уочити да настава из фармакологије значајно утиче на ставове студената
            медицине у односу на ризик од нежељених реакција неопиоидних аналгетика. Потребно је, међутим, значајно унапредити
            додипломску наставу у односу на свест о безбедности употребе ове групе лекова.
            Кључне речи: неопиоидни аналгетици; нежељене реакције; студенти медицине; упитник


             INFLUENCE OF PHARMACOLOGICAL EDUCATION ON ATTITUDES OF RISK OF ADVERSE REACTIONS NON-OPIOID ANALGESICS BY
                                                     MEDICAL STUDENTS

            Author: Grozda Petković
            e-mail: gogy93@gmail.com
            Mentor: Assoc. Prof. Zorica Stanojević-Ristić
            Department of Pharmacology and Toxicology, Faculty of Medicine, University of Prishtina-Kosovska Mitrovica

            Introduction: Understanding and interest for adverse drug reactions are important factors in drug safety monitoring system.
            The Aim: The aim of this survey was to research the influence of pharmacological education on the attitudes of medical students
            regarding to the risk from the use of non-opioid analgesics.
            Material and Methods: The study was designed as a cross-sectional study. Of the total number of participants (n=200), 159
            questionnaires were filled in correctly, and further has been analysed. The sample was stratified by year of study, completion of a
            one-year course in pharmacology and successfully passed exam. Visual analogue and Likert scale were used for the assessment of
            the risk of adverse reactions to non-opioid analgesics: paracetamol, pyrazolone derivatives, ASK, NSAIDs and coxibs, as well as the
            risk of unwanted reaction as known as ulcerogenic activity, gastrointestinal bleeding, liver and kidney damage, bronchospasm and
            cardiovascular (CV) risk.
            Results There were no significant differences in perception of the risk of adverse reactions to non-opioid analgesics between 78
            (49%) medical students in the I and II year of study who did not attend pharmacology lessons (MSNEP) and 81 (51%) medical
            students of IV, V and VI year of study who attended pharmacology lectures and passed the final exam (MSEP). When all non-opioid
            analgesics were considered together, perceived risk was 3.9±2.5 for MSEP and 2.6±2.3 for MSNEP, which was a statistically
            significant difference (p=0.001). Interestingly, MSNEP showed higher CV risk of NSAIDs compared to MSEP (2.9±1.2 vs. 2.4±1.1,
            p=0.008).
            Conclusion: Based on the above, it can be seen that the teaching of pharmacology has significant impact on attitudes of medical
            students about the risk of adverse reactions to non-opioid analgesics. However, it is necessary to significantly improve
            undergraduate medical education regarding to the safety awareness of this group of drugs.
            Keywords: non-opioid analgesics; adverse reactions; medical students; questionnaire














                                                     Kopaonik, 2018.
                                                                                                           351
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362