Page 941 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 941
59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ 26-30.
СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ Април
ПРЕГЛЕД ЗДРАВСТВЕНИХ КАРАКТЕРИСТИКА ФЛАШИРАНЕ ВОДЕ У МАЛОПРОДАЈНИМ ОБЈЕКТИМА У НИШУ И КОСОВСКОЈ
МИТРОВИЦИ
Аутор: Бане Филиповић, Милисав Лекић
e-mail: filipovic.bane@gmail.com
Ментор: асист. др Јелена Јовић, проф. др Александар Ћорац
Kaтедра за превентивну медицину – Хигијена и хумана екологија, Медицински факултет Универзитета у Приштини -
Косовска Митровица
Увод: Испитивање здравствених карактеристика флаширане воде је после најновијих препорука Светске Здравствене
Организације постало једна о водећих тема у медицини. Истраживања показују да конзумирање флаширане воде носи
значајне здравствене ризике са којима су конзументи ретко упознати.
Циљ рада: Циљ рада био је утврђивање здравствених карактеристика флаширане воде за пиће у малопродајним објектима
у Косовској Митровици и Нишу, чиме би смо указали на постојање могућих здравствених ризика. Такође испитали смо
основне ставове потрошача при куповини воде.
Материјал и методе: Анкетом на терену прикупили смо податке о флашираној води из 53 малопродајна објекта у Нишу (45
објекта) и Косовској Митровици (8 објеката). Воду смо анализирали према минералном саставу. У другом делу
истраживања анкетирали смо, случајним одабиром, 103 испитаника из оба града. Анкета се састојала од питања везаних за
ставове и навике при куповини воде у флаши.
Резултати: У оба града се у продаји налазе воде врло различитог минералног састава. Једина разлика је што у Нишу нема у
продаји воде које се производе на Косову и Метохији. Највећи број испитаника (83) купује флаширану воду, главни
критеријум при избору им је амбалажа и 65% испитаника не гледа састав воде. У Косовској Митровици 90,9% испитаника
купује воду у флаши и 74,2% не гледа састав воде.
Закључак: На тржишту је у понуди палета најразличитијих вода у флаши које са собом носе читав спектар могућих
здравствених ризика. Потрошачи не бирају воду по минералном саставу. Неопходно је упознати становништво за великим
значајем које одабир минералне воде може имати по њихово здравље.
Кључне речи: флаширана вода; минерални састав воде
THE OVERVIEW OF THE HEALTH CHARACTERISTICS OF BOTTLED WATER IN RETAIL FACILITIES IN NIS AND KOSOVSKA MITROVICA
Author: Bane Filipović, Milisav Lekić
e-mail: filipovic.bane@gmail.com
Mentor: TA Dr Jelena Jović, Prof. Dr Aleksandar Ćorac,
Department of Preventive Medicine-Hygiene and Human Ecology, Faculty of Medicine University of Pristina, temporarily seated in
Kosovska Mitrovica
Introduction: The testing of the health characteristics of bottled water has become one of the leading recommendations of the
World Health Organization and one of the important topics in contemporary medicine. Research shows that bottled water
consumption carries significant health risks with which consumers are rarely acquainted.
The Aim: The goal of the paper was to determine the health characteristics of bottled water in retail facilities in Kosovska Mitrovica
and Nis, which would point out the existence of possible health risks. We also examined the basic views of consumers on water
purchasing.
Material and Methods: During the survey we collected data on bottled water from 53 retail facilities in Nis (45 facilities) and
Kosovska Mitrovica (8 facilities). The water was analyzed according to the mineral composition. In the second part of the survey, we
randomly selected 103 examiners from both cities. The survey consisted of questions about the attitudes and habits of people
purchasing bottled water.
Results: In both cities, bottled water on the market, had very different mineral composition. The only difference is that in Niš,
water produced in Kosovo and Metohija cannot be purchased. The largest number of respondents (83) buy bottled water, their
main criterion when choosing is packaging, 65% of the respondents do not read the composition of water on the label. In Kosovska
Mitrovica, 90.9% of respondents buy bottled water and 74.2% do not look at the composition of water.
Conclusion: The market offers a range of different bottled water brands that carry a whole spectre of possible health risks.
Consumers do not choose the water by its mineral composition. It is necessary to raise awareness that the choice of mineral water
can affect consumers' health.
Keywords: bottled water; mineral water composition
Kopaonik, 2018.
935