Page 674 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 674
59th SERBIAN STUDENTS’ CONFERENCE OF BIOMEDICAL SCIENCES
April WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION
26-30
ПРВЕ ТЕГОБЕ И ПОДРШКЕ/ПОМОЋИ ПОРОДИЦАМА ДЕЦЕ С ПОРЕМЕЋАЈИМА ИЗ СПЕКТРА АУТИЗМА
Аутор: Софија Крсмановић,Јована Ристић
е-mail: sofijakrsmanovic@yahoo.com
Ментор: доц. др Милица Пејовић-Милованчевић
Институт за ментално здравље, Медицински факултет Универзитета у Београду
Увод: Подизање детета са поремећајем из спектра аутизма (ПСА) представља изазов који захтева значајну укљученост свих
чланова породице, информисање породице о особинама поремећаја, као ио доступним видовима здравствене заштите и
подршке родитељима и деци.
Циљ: Утврђивање које су први симптоми детета, узраст када је постављена дијагноза, утврђивање доступности додатне
помоћи за децу из области образовања и социјалне заштите, као и додатна помоћ за родитеље деце са ПСА.
Материјал и методе: Коришћен је метод прикупљања квантитативних података у виду анкете, а испитаници су из регистра
пацијената са дијагнозом поремећаја из спектра аутизма.
Резултати: Укупно је интервјуисан 281 родитељ. Просечни узраст када је постављена дијагноза ПСА била је 45,8 месеци (СД
22.4). Најчешћи први симптоми код деце били су: 1) проблем успостављања контакта очима током разговора или игре; 2)
дете није разумело шта му родитељи или други одрасли говоре; 3) тешкоће у друштвеним интеракцијама; и 4)
неуобичајени покрети (ходање на прстима, лупање рукама, окретање око себе). Три најчешћа вида терапије који су
коришћени били су: третман говора или језика 150 испитаника (53,3%), фармакотерапија 83 испитаника (29,5%) и сензорна
интегративна терапија 80 испитаника (28,5%).
Закључак: Живот са аутизмом не би требало да представља проблем само појединца и његових породица, већ и целог
друштва. Подршка подразумева развој свих служби који имају могућност да олакшају живот деци и њиховим родитељима.
Кључне речи: аутизам; подршка; први симптоми
FIRST SYMPTOMS ANDSUPPORT/HELP FOR FAMILIES OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)
Author: Sofija Krsmanović, Jovana Ristić
e-mail: sofijakrsmanovic@yahoo.com
Mentor: Assist. Prof. Milica Pejović-Milovančević
Institute of Mental Health, Faculty of Medicine University of Belgrade
Introduction: Raising a child with ASD is a challenge requiring a significant involvement of all family members, requiring family
members to educate themselves about the illness, as well as on health care and available support.
The Aim: To identify the first symptoms of the child, the average age when the diagnosis was made, to evaluate the availability of
additional support in education and social protection, and availability of additional help for the parents.
Material and Methods: Survey was used as a method for collecting data, and respondents are parents or caretakers of children
from the registry of patients with ASD diagnosis.
Results: During the study, 281 parents were interviewed. The average age when the diagnosis has been made was 45.8 months (SD
22.4). The most common first symptoms were: 1) the problem of establishing eye contact during conversation or play; 2) the child
did not understand communication; 3) difficulties in social interaction; and 4) unusual movements (walking on the toes, flapping
hands, turning around). The three most common types of used therapies were: speech or language treatment 150 respondents
(53.3%), pharmacotherapy 83 respondents (29.5%) and sensory integrative therapy 80 subjects (28.5%).
Conclusion: Life with ASD should not be the problem only for the individual affected and his/her family, but also of the entire
community. Support to people with ASD and their families implies the development of all services that can make their lives easier.
Keywords: ASD; support; first symptoms
Kopaonik, 2018.
668