Page 920 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 920
59th SERBIAN STUDENTS’ CONFERENCE OF BIOMEDICAL SCIENCES
April WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION
26-30
ПРИМАРНИ КОНТАКТ У НАЛЕТУ ПУТНИЧКОГ АУТОМОБИЛА СА СМРТНИМ СТРАДАЊЕМ ПЕШАКА
Аутор: Младен Касаловић
e-mail: mkasalovic0@gmail.com
Ментор: доц. др Мирослав Б. Милошевић
Медицински факултет у Приштини (Косовска Митровица), Институт за судску медицину
Увод: Све повреде у савременим условима друмског саобраћаја се одликују политрауматизмом, полифазичношћу,
полиморфизмом, мултиплицитетом и диспропорцијом спољашњег и унутрашњег налаза. Примарне повреде настају
налетом предњег дела возила на пешака и манифестују се различито – од безначајних до најдеструктивнијих (од огуљотине
па до раскомадавања и разорења у зависности од случаја).
Циљ рада: Утврђивање просторне оријентације тј. међусобног односа пешака и аутомобила у моменту примарног контакта,
као и заступљености правца налета (отпозади, здесна, слева, спреда). Такође је циљ утврђивање подударности правца
налета и локализације (просторне оријентације) трауматског деколмана.
Материјал и методе: Истраживање је спроведено на материјалу Института за судску медицину „Милован Миловановић“
Медицинског факултета у Београду. Jединица посматрања су пешаци смртно страдали у саобраћајним задесима искључиво
од путничких аутомобила. Ретроспективном студијом су обухваћене 2011. год и 2012. год. Подаци су преузимани из
обдукционих протокола, полицијских извештаја, записника са увиђаја, медицинске и остале пропратне документације.
Добијени подаци су обрађени и приказани графички и табеларно, уз пропратну дискусију у зависности од природе
посматране варијабле. Дескрипција нумеричких обележја је вршена класичним статистичким методама.
Резултати: Обрађен је укупно 41 случај налета возила на пешаке животне доби од 12 до 62 године. Сви пешаци су виши од
150 cm и у тренутку налета су били у стојећем ставу и усправном положају. Налети са стране су најучесталији (сдесна 29%,
слева 27%). Трауматски деколман са просторном оријентацијом на десној страни тела (доњих екстремитета) је статистички
значајно учесталији код налета возила здесна, док је супротна оријентација деколмана заступљенија код налета возила
слева (са статистичком значајношћу). Локализација прелома потколеница не показује статистичку значајност у погледу
подударности са правцем налета аутомобила.
Закључак: Трауматски деколман директно указује на правац налета путничког аутомобила тј. на место примарног контакта.
Кључне речи: трауматски деколман; примарни контакт
PRIMARY CONTACT IN A CASE OF VEHICLE IMPACT WITH DEATHLY INJURIES OF A PEDESTRIAN
Author: Mladen Kasalovic
e-mail: mkasalovic0@gmail.com
Mentor: Assist. Prof. Miroslav B. Milosevic
Faculty of Medicine in Pristina (Kosovska Mitrovica), Institute of Forensic Medicine
Introduction: All injuries in modern road traffic characterized by politraumatism, polyphase, polymorphism, multiplicity and
disproportion of external and internal analysis. Primary injuries are caused by the impact of front side of the vehicle and they
manifest differently - from insignificant to the most destructive ones.
The Aim: Determination of spatial orientation, ie the mutual relationship between pedestrians and cars at the moment of primary
contact, as well as the frequency of occurrence forms of the collision (back, right, left, front). It is the aim to determine the
matching of the direction of the collision and the spatial orientation of the traumatic decollement.
Material and Methods: The research was conducted on the material of the Institute of Forensic Medicine "Milovan Milovanovic"
Belgrade. The units of observation were pedestrians with deadly cause in traffic accidents from passenger car. The retrospective
study covered 2011/2012. The data has been taken from autopsy protocols, police reports, medical and documents. The obtained
data are processed and displayed graphically and tabular, with accompanying discussion depending on the nature of the observed
variable. The descriptions of numerical features are carried out using classical statistical methods.
Results: A total of 41 cases of vehicle impact on pedestrians from the age of 12 to 62 years were processed. All pedestrians are
taller than 150cm and at the moment of the collision they were in a standing and upright position. The side hits are the most
common (29% right, 27% left). Traumatic décolement with spatial orientation on the right side of the body is statistically
significantly more frequent in the case of vehicle’s collision on the right, while the opposite orientation of the decolon is more
present at the vehicle's collision from left.
Conclusion: The traumatic decollement directly points to the direction of the passenger car to the primary contact point.
Keywords: traumatic decollement; primary contact
Kopaonik, 2018.
914