Page 920 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 920

59th SERBIAN STUDENTS’ CONFERENCE OF BIOMEDICAL SCIENCES
      April                                                                     WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION
      26-30
                       ПРИМАРНИ КОНТАКТ У НАЛЕТУ ПУТНИЧКОГ АУТОМОБИЛА СА СМРТНИМ СТРАДАЊЕМ ПЕШАКА

            Аутор: Младен Касаловић
            e-mail: mkasalovic0@gmail.com
            Ментор: доц. др Мирослав Б. Милошевић
            Медицински факултет у Приштини (Косовска Митровица), Институт за судску медицину

            Увод:  Све  повреде  у  савременим  условима  друмског  саобраћаја  се  одликују  политрауматизмом,  полифазичношћу,
            полиморфизмом,  мултиплицитетом  и  диспропорцијом  спољашњег  и  унутрашњег  налаза.  Примарне  повреде  настају
            налетом предњег дела возила на пешака и манифестују се различито – од безначајних до најдеструктивнијих (од огуљотине
            па до раскомадавања и разорења у зависности од случаја).
            Циљ рада: Утврђивање просторне оријентације тј. међусобног односа пешака и аутомобила у моменту примарног контакта,
            као  и  заступљености  правца  налета  (отпозади,  здесна,  слева,  спреда).  Такође  је  циљ  утврђивање  подударности  правца
            налета и локализације (просторне оријентације) трауматског деколмана.
            Материјал и методе: Истраживање је спроведено на материјалу Института за судску медицину „Милован Миловановић“
            Медицинског факултета у Београду. Jединица посматрања су пешаци смртно страдали у саобраћајним задесима искључиво
            од путничких аутомобила. Ретроспективном студијом су обухваћене 2011. год и 2012. год. Подаци су преузимани из
            обдукционих протокола, полицијских извештаја, записника са увиђаја, медицинске и остале пропратне документације.
            Добијени подаци су обрађени и приказани графички и табеларно, уз пропратну дискусију у зависности од природе
            посматране варијабле. Дескрипција нумеричких обележја је вршена класичним статистичким методама.
            Резултати: Обрађен је укупно 41 случај налета возила на пешаке животне доби од 12 до 62 године. Сви пешаци су виши од
            150 cm и у тренутку налета су били у стојећем ставу и усправном положају. Налети са стране су најучесталији (сдесна 29%,
            слева 27%). Трауматски деколман са просторном оријентацијом на десној страни тела (доњих екстремитета) је статистички
            значајно учесталији код налета возила  здесна,  док  је супротна оријентација деколмана заступљенија код налета возила
            слева  (са  статистичком  значајношћу).  Локализација  прелома  потколеница  не  показује  статистичку  значајност  у  погледу
            подударности са правцем налета аутомобила.
            Закључак: Трауматски деколман директно указује на правац налета путничког аутомобила тј. на место примарног контакта.
            Кључне речи: трауматски деколман; примарни контакт


                         PRIMARY CONTACT IN A CASE OF VEHICLE IMPACT WITH DEATHLY INJURIES OF A PEDESTRIAN

            Author: Mladen Kasalovic
            e-mail: mkasalovic0@gmail.com
            Mentor: Assist. Prof. Miroslav B. Milosevic
            Faculty of Medicine in Pristina (Kosovska Mitrovica), Institute of Forensic Medicine

            Introduction:  All  injuries  in  modern  road  traffic  characterized  by  politraumatism,  polyphase,  polymorphism,  multiplicity  and
            disproportion of external and internal analysis. Primary injuries are caused by the impact of front side of the vehicle and they
            manifest differently - from insignificant to the most destructive ones.
            The Aim: Determination of spatial orientation, ie the mutual relationship between pedestrians and cars at the moment of primary
            contact,  as  well  as  the  frequency  of  occurrence  forms  of  the  collision  (back,  right,  left,  front).  It  is  the  aim  to  determine  the
            matching of the direction of the collision and the spatial orientation of the traumatic decollement.
            Material and Methods: The research was conducted on the material of the Institute of Forensic Medicine "Milovan Milovanovic"
            Belgrade. The units of observation were pedestrians with deadly cause in traffic accidents from passenger car. The retrospective
            study covered 2011/2012. The data has been taken from autopsy protocols, police reports, medical and documents. The obtained
            data are processed and displayed graphically and tabular, with accompanying discussion depending on the nature of the observed
            variable. The descriptions of numerical features are carried out using classical statistical methods.
            Results: A total of 41 cases of vehicle impact on pedestrians from the age of 12 to 62 years were processed. All pedestrians are
            taller than 150cm and at the moment of the collision they were in a standing and upright position. The side hits are the most
            common  (29%  right,  27%  left).  Traumatic  décolement  with  spatial  orientation  on  the  right  side  of  the  body  is  statistically
            significantly more frequent in the case of vehicle’s collision on the right, while the opposite orientation of the decolon is more
            present at the vehicle's collision from left.
            Conclusion: The traumatic decollement directly points to the direction of the passenger car to the primary contact point.
            Keywords: traumatic decollement; primary contact
















                                                     Kopaonik, 2018.
          914
   915   916   917   918   919   920   921   922   923   924   925