Page 885 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 885
59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ 26-30.
СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ Април
ИСТРАЖИВАЊЕ УЛОГЕ И ОДГОВОРНОСТИ МЕДИЈА У ОГЛАШАВАЊУ ЛЕКОВА И ДИЈЕТЕТСКИХ СУПЛЕМЕНАТА НАМЕЊЕНИХ
ПОПУЛАЦИЈИ СТАРИЈИХ
Аутори: Јована Илкић, Ненад Јевтић
e-mail: jovanailkic@gmail.com, nenad.jevtic.pharmacy@gmail.com
Ментори: проф. др Љиљана Тасић, проф. др Валентина Маринковић
Катедра за социјалну фармацију и фармацеутско законодавство, Фармацеутски факултет Универзитета у Београду
Увод: Велика је заступљеност реклама у медијима везаних за лекове и дијететске суплементе, који су намењени старијој
популацији.
Циљ рада: Основни циљеви овог рада су да се истражи мишљење и понашање популације старијих у вези са медијским
оглашавањем лекова и дијететских суплемената и да се сагледа едукативни карактер рекламних порука, укључујући и
тренутно стање регулативе као и актуелне потребе законодавства у тој области.
Материјал и методе: Испитивање ставова испитаника о медијском оглашавању лекова и дијететских суплемената,
спроведено је техником квалитативног истраживања методом интервјуа помоћу структуираног оригиналног упитника који
се састоји од десет питања.
Резултати: 84% испитаника прави разлику између лекова и дијететских суплемената. Сви испитаници прате рекламе у
медијима, најчешће на телевизији. 77% испитаника нема поверења у садржај рекламних порука и сви они не би
препоручили препарат на основу рекламе. 69% испитаника би пре приметило рекламу ако је у истој здравствени радник.
Само 31% је одговорило да у рекламама о лековима и дијететским суплементима види едукативну сврху, док се 92%
испитаних увек консултује са својим лекаром пре куповине истих. 69% испитаних је свесно постојања нежељених дејстава
лека, а 84% примећује реченицу на крају рекламе која упућује на лекаре и фармацеуте ако се та дејства јаве. 77% сматра да
је АЛИМС одговоран за садржај и текст рекламе, док 23% сматра да постоји и додатна одговорност оглашивача.
Закључак: На основу добијених резултата може се закључити да су испитаници, иако недовољно упознати са законском
регулативом у оглашавању лекова и дијететских суплемената, свесни одговорности како регулаторних тела, тако и
оглашивача и Агенције за лекове и медицинска средства, али да ипак најпоузданијим извором информација сматрају
здравствене раднике и да њима највише верују.
Кључне речи: медији; рекламирање; старија популација; лекови; дијететски суплементи
RESEARCH OF ROLE AND RESPONSIBILITY OF MEDIA IN ADVERTISING OF MEDICINES AND DIETARY SUPPLEMENTS FOR THE
POPULATION OF THE ELDERLY
Authors: Jovana Ilkić, Nenad Jevtić
e-mail: jovanailkic@gmail.com, nenad.jevtic.pharmacy@gmail.com
Mentors: Full Prof. Ljiljana Tasić, Assoc. Prof. Valentina Marinković
Department of Social Pharmacy and Pharmaceutical Legislation, Faculty of Pharmacy, University of Belgrade
Introduction: There is a great representation of comercial advertising in the media related to medicines and dietary supplements,
which are designed with intention to hit a target group of elderly population.
The Aim: The primary objectives of this study are to investigate the opinions and behavior of elderly population which are
connected to media advertising of drugs and dietary supplements, and to assess the educational character of advertising message,
including the current states and needs of the legislation.
Material and methods: The study of attitudes of respondents about the media advertising of medicines and dietary supplements,
was conducted with a qualitative research technique using the interview method. The original, structured questionnaire, consisting
of ten questions, was used.
Results: 84% of respondents differentiate drugs and dietary supplements. All respondents see advertisements in the media, most
often on the television. 77% of respondents do not trust the content of the advertising message and they would not recommend
the product based on the commercials. 69% of respondents would rather notice an advertisement if the health worker was in it.
Only 31% of people responded that they see educational purpose in the drug advertisements. 69% of respondents are aware of the
existence of adverse drug effects, and 84% notice the advice at the end of the commercial to report those effects to their
physicians and pharmacists. 77% consider АЛИМС responsible for content of advertisements, while 23% of them believe that there
exists additional responsibility of the advertiser.
Conclusion: Although the respondents are insufficiently familiar with legislation of the advertising of medicines, according to
obtained results it can be deducted that they are aware of the responsibility of regulatory bodies, advertisers and АЛИМС.
However, the most authoritative source of information regarded by them are health workers, whom they undoubtedly believe the
most.
Keywords: the media; advertising; elderly population; medicines; dietary supplements
Kopaonik, 2018.
879