Page 841 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 841

59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ                                                 26-30.
            СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ                                                                       Април

                 УТИЦАЈ НАСТАВЕ ВЕЖБИ У КЛИНИЧКОМ ОКРУЖЕЊУ НА ПОЈАВУ СТРЕСА КОД УЧЕНИКА МЕДИЦИНСКИХ ШКОЛА

            Аутор: Миљана Шћеповић, Снежана Видаковић
            e-mail: miljanascepovic@gmail.com
            Ментор: доц. др. Драгана Симин
            Катедра за здравствену негу, Медицински факултет Нови Сад  Универзитета у Новом Саду

            Увод: Професија медицинске сестре представља једну од захтевних професија чији задаци подразумевају велику
            одговорност и праћена је високим нивоом стреса. За ученике болничко окружење може довести до појаве стреса и
            анксиозности, при чему је иницијална пракса често најстреснији период током школовања.
            Циљ рада: Циљеви истраживања били су да се идентификују нивои стреса и стресори код ученика медицинских школа
            током вежби у болничком окружењу.
            Материјал и методе: Истраживање је спроведено као студија пресека ученика другог и четвртог разреда образовног
            профила медицинска сестра-техничар у медицинској школи „7. април” у Новом Саду и у Медицинској школи Ужице.
            Упитник који је креиран за потребе истраживања састојао се из два дела. Први део чинила су социодемографска питања,
            други део је чинила Скала за перцепцију стреса, тврдње су категорисане у шест субскала. Обрада података обухватила је
            методе дескриптивне и инференцијалне статистике. Коришћен је програмски пакет SPSS (верзија 21). Статистички значајним
            сматране су вредности значајности p<0,05.
            Резултати: Умерен ниво стреса заступљен је код нешто више од половине ученика. У четири од шест субскала, ученици
            другог разреда имали су значајно веће скорове. За све ученике се као најстреснија издвојила тврдња која указује да постоји
            велика разлика између теорије и праксе.
            Закључак: Вежбе у клиничком окружењу делују стресније на ученике другог разреда и ученике новосадске медицинске
            школе. Главни извори стреса за ученике су постојање јаза између праксе и теорије, забринутост због лоших оцена,
            недостатак знања и професионалних вештина.
            Кључне речи: стрес/стресори; ученици здравствене неге; перцепција стреса; клиничка пракса; болничка средина


                       THE IMPACT OF CLINICAL PRACTICE ON STRESS AMONG NURSING STUDENTS IN MEDICAL SCHOOLS

            Author: Miljana Šćepović, Snežana Vidaković
            e-mail: miljanascepovic@gmail.com
            Mentor: Assist. Prof. Dragana Simin
            Department of Nursing, Faculty of Medicine Novi Sad University of Novi Sad

            Introduction: The profession of a nurse represents one of the most demanding professions whose tasks imply great responsibility
            and is accompanied by a high level of stress. For students, the hospital environment can lead to stress and anxiety, where initial
            practice is often the most stressful period during schooling.
            The Aim: The goals of the research were to identify the levels of stress and stressors in the students of medical schools during
            clinical practice in a hospital environment.
            Material and Methods: The study was conducted as a cross-sectional study of among nursing of the second and the fourth grade of
                                                    th
            the educational profile nurse at the medical school „7  April” from Novi Sad and Medical School from Uzice. The questionnaire
            created for the purpose of research consisted of two parts. The first part was socio-demographic issues, the other part was
            Perceived stress scale, and the claims were categorized into six subscales. Data processing included descriptive and inferential
            statistics. The software package SPSS (version 21) was used. The value of significance of level p<0.05 was considered statistically
            important.
            Results: A moderate level of stress is present in just over half of the students. In four of the six subscales, students of the second
            grade had significantly higher scores. For all students, the claim that there is a big difference between theory and practice is one of
            the most stressful.
            Conclusion: Exercises in the clinical environment are more stressful for students of the second grade and students of Medical
            School from Novi Sad. The main sources of stress for students are the existence of a gap between practice and theory, concern over
            poor grades, lack of knowledge and professional skills.
            Keywords: stress/stressors; students of nursing care; stress perception; clinical practice; hospital environment




















                                                     Kopaonik, 2018.
                                                                                                           835
   836   837   838   839   840   841   842   843   844   845   846