Page 832 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 832
59th SERBIAN STUDENTS’ CONFERENCE OF BIOMEDICAL SCIENCES
April WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION
26-30
ТЕРАПИЈА БОЛА - КОЛИКО СМО НАУЧИЛИ И ЗНАМО О ТОМЕ?
Аутор: Петар Пауновић
e-mail: pekipaun@gmail.com
Ментор: доц. др Емилија Дубљанин Распоповић
Клиника за физикалну медицину и рехабилитацију, Клинички центар Србије, Медицински факултет Универзитета у
Београду
Увод: Бол који прати различита стања представља патњу за пацијента и утиче на његове свакодневне активности. Због
трошкова лечења и губитка продуктивности, последице бола су значајне и за друштво у целини. Упркос тој чињеници бол се
и даље лечи неадекватно и недовољно. Инсуфицијентно знање лекара које се односи на терапију бола препознато је као
једна од кључних препрека за његово ефикасно лечење. Истраживање спроведено на тему едукације из области медицине
бола на различитим европским медицинским факултетима потврдило је неадекватност и недовољност едукације.
Циљ рада: Сагледавање теоријског и практичног знања студената пете године из области медицине бола на Медицинским
факултету у Београду.
Материјал и методе: Узорку студената пете године подељен је упитник за сагледавање теоријских и практичних вештина из
медицине бола. Статистичка обрада вршена је путем СПСС пакета 12.0. Довољним знањем сматрано је оно када је било
више од 50% тачних одговора.
Резултати: Сами студенти су у већини (74%) показали интересовање за медицину бола као поље рада. Процена знања из
ове области, показала је да студенти у већини умеју да поставе дијагнозу болести која узрокује бол и да имају емпатију
према пацијентима са болним стањима. Они у већини показују недовољно опште знање из медицине бола, као и из
принципа лечења и практичних компетенција у лечењу специфичих болних стања. Значјано је да су сами студенти у већини
своје знање и практичне вештине проценили као недовољне.
Закључак: Резулати овог рада указују на чињеницу да је актуелно знање из области медицине бола студената на завршним
годинама Медицинском факултету Универзитета у Београду недовољно и неадекватно за њихов будући пракични рад са
пацијентима, те да је неопходно пронаћи оптималан начин за побољшање знања из ове области.
Кључне речи: медицина бола; знање студената; ставови студената; студенти медицине
PAIN TREATMENT - HOW MUCH DID WE LEARN AND HOW MUCH DO WE KNOW?
Author: Petar Paunović
e-mail: pekipaun@gmail.com
Mentor: Assist. Prof. Emilija Dubljanin Raspopović
Clinic for Physical Medicine and Rehabilitation, Clinical Center of Serbia, Faculty of Medicine University of Belgrade
Introduction: Pain that accompanies different conditions affects all aspects of patients' lives, and hampers their everyday activities,
such as family responsibilities, free and working activities. Due to the cost of treatment and loss of productivity, the consequences
of pain are also significant for the society as a whole. Despite this fact, the pain is still inadequate and insufficient. The insufficient
knowledge of doctors in pain treatment has been recognized as one of the key obstacles to its effective treatment. The research
conducted on the subject of education in the field of Medicine pain at various European medical faculties confirmed the
inadequacy and inadequacy of education.
The Aim: Evaluating theoretical and practical knowledge of fifth year’s students in pain medicine at the Faculty of Medicine,
University of Belgrade.
Material and Methods: A group of fifth year students was given the questionnaire for survey of theoretical and practical skills in
pain medicine. Statistical processing was done in SPSS program 12.0. Students who have answered more than 50% of the questions
correctly were considered to have enough knowledge on the subject.
Results: Most students (74%) showed interest in pain medicine as a field of work. Assessment of knowledge has shown that
majority of students are able to diagnose diseases that cause pain and have empathy for patients. In most cases, they show
insufficient general knowledge of pain medicine, principles of the treatment and practical competencies in the treatment of specific
painful conditions. It is important that the students in the majority have themselves assessed their knowledge and practical skills as
insufficient.
Conclusion: The results of this work proved that the current knowledge in medicine of pain of final year students at the Faculty of
Medicine, University of Belgrade is inadequate for their future practical work with patients.
Keywords: pain medicine; student’s knowledge; student’s attitudes; medical students
Kopaonik, 2018.
826