Page 655 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 655

59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ                                                 26-30.
            СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ                                                                       Април

             ИЗАЗОВИ У ПРУЖАЊУ ПОДРШКЕ ДЕЦИ СА ПОРЕМЕЋАЈЕМ ИЗ СПЕКТРА АУТИЗМА И ЊИХОВИМ ПОРОДИЦАМА У НИШКОЈ
                                                          РЕГИЈИ

            Аутор: Милена Радуловић, Наталија Миловановић, Милица Марјановић
            e-mail: milenaradulovic85@yahoo.com
            Ментор: Доц. др Миодраг Станковић
            Клиника за заштиту менталног здравља, Медицински факултет Универзитета у Нишу

            Увод: Поремећаји из спектра аутизма (ПСА) подразумевају велики број различитих клиничких карактеристика који се
            односе на поремећаје у развоју и понашању детета са почетком пре треће године живота.Деца са ПСА су једна од
            најосетљивијих група,која и даље немају додатну подршку у области здравствене заштите,рехабилитације, социјалне
            помоћи и одрастања у породичном окружењу.
            Циљ рада: Циљ рада био је истражити и предочити највеће изазове у пружању подршке деци са поремећајем из спектра
            аутизма и њиховим породицама на територији града Ниша.
            Материјал и методе: Као инструмент истраживања коришћен је Упитник о потребама родитеља деце са аутизмом. За овај
            рад коришћена је база података састављена на нивоу испитивања спроведеног на територији града Ниша.У овој студији
            учествовало је 137 родитеља док је просечна старост детета у тренутку анкетирања износила 10,5 година.
            Резултати: Резултати спроведене студије се могу поделити у две групе.Прву групу чине одговори родитеља о конкретним
            изазовима са којима се они сусрећу.Другу групу чине подаци које истраживачи могу сматрати изазовом у пружању подршке
            деци са ПСА и њиховим породицама.Као највећи изазов са којима се суочавају родитељи је обезбеђивање адекватне
            социјалне помоћи и подршке за њихово дете.У другој групи добијених резултата издваја се податак да 70,7% деце са ПСА
            није укључено у инклузивни програм образовања,да само 4,2% деце има педагошког асистента,а 5,8% личног пратиоца у
            школи.
            Закључак: Успешно подизање свести, побољшање услуга и развој дугорочних решења било би могуће само уз разумевање
            потреба и изазова са којима се суочавају породице погођене ПСА-ом.Ове акције могу значајно подићи укупни квалитет
            живота и смањити стрес и незадовољство међу децом погођеним ПСА-ом и њиховим породицама
            Кључне речи: изазови; подршка; поремећаји из спектра аутизама


                         CHALLENGES IN SUPPORTING CHILDREN WITH AUTISM DISORDER AND THEIR FAMILIES IN NIS

            Author: Milena Radulović, Natalija Milovanović, Milica Marjanović
            e-mail: milenaradulovic85@yahoo.com
            Mentor: Assist. Prof. Miodrag Stanković
            Clinic for the protection of mental health, Faculty of Medicine University of Nis

            Introduction: Autism spectrum disorder (ASD) are a group of developmental disabilities that can cause social, communication and
            behavioral challenges. Children are one of the most sensitive groups, but they still don’t have adequate medical care or any type of
            rehabilitation or behavioral therapy in family environment.
            The Aim: The aim of this study was to investigate and point out main challenges in giving support and helping children with ASD
            and their families.
            Material and Methods: For this study we used the questionnaire for parents of children with autism. We also used database that
            was made on theritory of Nis.In this study 137 parents participated and average age of children that were part of this study was
            10.5 years.
            Results: Results of this study can be divided in two groups.First group is made of answers that parents gave us about facing many
            challenges as a parent of child with autism.Second group is made of investigators opinions on what they think is challenging when it
            comes to giving proper support and care to children with ASD and their families.The main challenge parents are facing is giving
            their children adequate social support and help.In second group of results we discovered that 70.7% of children with ASD are not
            included in education, only 4.2% has pedagoge and only 5.8 has a personal companion in school.
            Conclusion: Successful awareness raising, service improvement and the development of long-term solutions could be possible only
            by understanding the needs and challenges faced by families affected by the PSA. These actions can significantly increase the
            overall quality of life and reduce stress and discontent among children affected by PSA and their families.
            Keywords: challenges; support; autism spectrum disorder


















                                                     Kopaonik, 2018.
                                                                                                           649
   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659   660