Page 301 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 301
59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ 26-30.
СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ Април
УЧЕСТАЛОСТ СТРЕСА КОД СТУДЕНАТА МЕДИЦИНЕ МЕДИЦИНСКОГ ФАКУЛТЕТА У НИШУ
Аутор: Александра Мађар
e-mail: madjarica94@gmail.com
Ментор: Проф. др Владмила Бојанић
Катедра за патофизиологију, Медицински факултет Универзитета у Нишу
Увод: Резултати бројних студија показују да су студенти медицине изложени високом нивоу стреса. Стрес негативно утиче
на памћење и учење, а код вулнерабилних особа може угрозити ментално и физичко здравље. Курикулум интегрисаних
академских студије медицине Медицинског факултета Универзитета у Нишу је конципиран у складу са високим захтевима у
циљу образовања квалитетних професионалаца.
Циљ радa је да се утврди преваленција и ниво стреса који осећају студенти медицине Медицинског факултета у Нишу.
Материјал и методе: Истраживање је обављено током јануара и фебруара 2018. године, помоћу анонимне анкете коју је
340 студената медицине Медицинског факултета Универзитета у Нишу добровољно попунило. Анкета је дизајнирана
модификовањем упитника (Stress questionnaire; International Stress Management Association UK). Процена нивоа стреса је
вршена према броју бодова: до 4 бода - одсуство стреса; 5 до 13 бодова – психички или физички знаци стреса; 14 и више
бодова упућује на постојање високог нивоа стреса.
Резултати: Утврђено је да је највећи број испитаника, 191 (56,18%) склон стресу, под стресом је чак 136 (40,00%) испитаника,
док је само 13 (3,82%) без стреса. Не постоје разлике у заступљености стреса према полу испитаника.
Стрес је значајно чешће присутан код студената четврте године студија. Највећи број студената без стреса је на петој години
(11,11%), док на првој и четвртој години нема нема студената без стреса. Више од 29% студената је одговорило позитивно на
питања која указују на преоптерћеност учењем и радним обавезама. Недостатак самопоуздања и осећај кривице, присутни
су код преко 25% анкетираних студената. Осцилације расположења, слабије памћење и губитак концентрације забележени
су код преко 20% студената. Алкохол, кафу и никотин користи 22,53%, а таблете за спавање и антидепресиве 15,29%
студената.
Закључак: Стрес и склоност ка стресу присутни су код велике већине студената медицине Медицинског факултета у Нишу.
Потребно је проценити оптерећеност студената и радити на превенцији стреса пружањем стручне психолошке подршке и
менторским радом са студентима.
Кључне речи : стрес; студирање; студенти медицине
THE PREVALENCE OF STRESS AMONG MEDICAL STUDENTS AT THE FACULTY OF MEDICINE NIS
Author: Aleksandra Madjar
e-mail: madjarica94@gmail.com
Mentor: Full Prof. Dr. Vladmila Bojanic
Department for pathophysiology, Faculty of Medicine University of Nis
Introduction: Results of numerous studies show that medical students are exposed to high level of stress. Stress has negative
impact on memory and learning, and in vulnerable people can endanger mental and physical health. Curriculum of integrated
academic studies of medicine of the Faculty of Medicine Nis was designed in accordance with high requirements in order to
educate good professionals.
Material and Methods: Research was conducted in January and February 2018, using an anonymous questionnaire that 340
volunteers from the Medical Faculty Nis completed. Modified Stress questionnaire of International Stress Management Association
UK is used. Estimation of level of stress is based on sum of points: up to 4 points - absence of stress; 5 to 13 points - psychological
or physical signs of stress; 14 and more indicate existence of high level of stress.
Results: The majority, 191 (56.18%) are prone to stress, as many as 136 (40.00%) of respondents are stressed, while only 13
(3.82%) are without stress. There is no difference in representation of stress according to sex. Stress is significantly more common
among students of fourth year of study. The highest number of students without stress is in fifth year (11.11%), while in first and
fourth year there are no students without stress. More than 29% responded positively to questions that indicate learning overload.
Lack of self-confidence and feelings of guilt are present in more than 25%. Mood oscillations, poor memory and concentration loss
were recorded in over 20%. Alcohol, coffee and nicotine are used by 22.53%, and sleeping pills and antidepressants by 15.29% of
respondents.
Conclusion: Majority of medical students are prone to stress or stressed at the Faculty of Medicine in Nis. It is necessary to assess
the burden of students and work on stress prevention by providing mentoring and professional psychological support.
Keywords: stress; study; medical students
Kopaonik, 2018.
295