Page 1103 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 1103
59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ 26-30.
СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ Април
СТРЕС И ЊЕГОВ УТИЦАЈ НА СТУДЕНТЕ СТОМАТОЛОГИЈЕ МЕДИЦИНСКОГ ФАКУЛТЕТА У НИШУ
Аутор: Џемил Куртагић
e–mail: dzemil.kurtagić@gmail.com
Ментор: проф. др Ана Пејчић
Катедра за болести зуба и ендодонцију и оралну медицину и пародонтологију, Медицински факултет Универзитета у Нишу
Увод: Стоматологија је повезана са појавом низа стресорних фактора који су резултат депресије, анксиозности, злоупотребе
разних супстанци, одсуством смањене радне ефикасности и премором.
Циљ рада: Циљ истраживања био је да се испита преваленца и врста стресора, као и њихове последице које се испољавају
код студената стоматологије Медицинског факултета у Нишу.
Материјал и методе: Ово истраживање представља дескриптивну студију која је изведена попуњавањем упитника међу
студентима стоматологије Медицинског факултета у Нишу. Упитник је прилагођен из упитника за стоматолошку заштиту
животне средине дизајнираног од стране Вестерман-а, и модификован је тако да укључује неколико културних фактора
одговарајућих за наше стамбено подручје.
Резултати: Када су одговори били сумирани на стресне или нестресне, преваленца стреса била је 100%. Лична мишљења
студената у погледу страха од незапослености (93,33%), критика о практичном раду (100%), страх потреба да нађу сами
пацијенте (93,33%) и оцена практичног рада (90%) били су уобичајени стресори у различитим годинама студија. Две
најчешће поменуте последице стреса код испитаних студената били су умор (53,34%-90,00%) и болови у леђима (50,00% до
93,33%). Слушање музике је била водећа метода смањења стреса током свих академских година (66,67% на 93,33%).
Закључак: Студенти различитих година студија имали су високу преваленцу стреса. Најчешће поменуте последице стреса
током студирања били су умор, болови у леђима, промена расположења и главобоље. Слушање музике била је водећа
техника за смањење стреса за студенте. Уопштено, у данашње време, све високошколске установе, укључујући и
стоматологију, треба да се ефикасно баве и потенцијалним изворима стреса, чиме ће се промовисати и образовно и
професионално благостање свих студената.
Кључне речи: стрес; стресор; преваленца стреса
STRESS AND ITS IMPACT ON STUDENTS OF THE DENTISTRY OF THE MEDICAL FACULTY OF NIS
Author: Dzemil Kurtagic
e–mail: dzemil.kurtagic@gmail.com
Mentor: Full prof. Ana Pejcic
Tooth diseases and endodontics and oral medicine and periodontology department, The Faculty of Medicine University of Nis
Introduction: Dentistry is connected with many stressed factors which are result of depression, anxiety, misuse of various
substances, absence reduced work activity and tiredness.
The Aim: Aim of research was to question the prevalence and type of stressor, so as their consequences on students of dentistry
Medical Faculty of Niš.
Material and Methods: This research represent descriptive study witch was performed by filling in the questionnaire between the
students of dentistry of Medical Faculty of Niš. Questionnaire is adjusted from questionnaire for dental protection of life
environment designed by Westerman and modified to includes several significant factors suitable for our living area.
Results: When the answers where divided to stressed or non – stressed, prevalence of stress was 100%. Personal opinions of
students concerning the fear of unemployment (93.33%), criticism of practical work (100%), need to find patients on their own
(93.33%) and the assessment of practical work (90%) these where the most common stressors in different years of study. Two most
common consequences of stress to examined students were tiredness (53.34% - 90.00%) and back pain (50.00% - 93.33%).
Listening to music was the best method of releasing stress to all academic years (66.67% - 93.33%).
Conclusion: Students of different years of study had high prevalence of stress. Most common consequences of stress were
tiredness, back pain, change of mood and headache. Listening to the music was the best technique to release stress. Nowadays
every higher education institution including dentistry, should effectively treat stress, to achieve educational and professional
prosperity.
Keywords: stress; stressor; prevalence of stress
Kopaonik, 2018.
1097