Page 1092 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 1092
59th SERBIAN STUDENTS’ CONFERENCE OF BIOMEDICAL SCIENCES
April WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION
26-30
ОДНОС БУДУЋИХ СТОМАТОЛОГА ПРЕМА РАДУ СА ОСОБАМА СА ПОСЕБНИМ ПОТРЕБАМА
Аутор: Јована Тајевић, Лана Миленковић
e-mail: jovana.tajevic@gmail.com, lana.milenkovic@gmail.com
Ментор: асист. др Ана Вуковић
Клиника за дечју и превентивну стоматологију, Стоматолошки факултет Универзитет у Београду
Увод: Лоше орално здравље особа са посебним потребама се једним делом објашњава малим бројем обучених
здравствених радника.
Циљ рада: Циљ овог истраживања је био да се скрене пажња на потребу за бољом обуком студенат основних студија
стоматологије за рад са особама са посебним потребама како би се постигла задовољавајућа стоматолошка нега ових
пацијената.
Материјал и методе: Пилот истраживање је по типу студије пресека која је обухватило студенте пете године (n=51) који су
подељени у две групе: они који слушају предмет (С) и они који не слушају (Н) предмет „Стоматолошка заштита особа са
посебним потребама“. Коришћена је анкета Међународне асоцијације за орално здравље особа са посебним потребама
која се бави анализом става и приступа здравствених радника према особама са посебним потребама. Анкета је преведена
на српски језик и културолошки aдаптирана.
Резултати: Уочена је већа заступљеност особa женског пола (78,1%) у групи С у поређењу са групом Н (57,9%). У групи С
већи број испитаника није потицао из градске средине у поређењу са групом Н (29% према 21,1%). Скоро петина студената
из групе С је у свом најближем окружењу имало особу са посебним потребама (15,6%), или припадника маргинализованих
група (21,9%) за разлику од групе Н (10,5% и 10,5%). Уочено је да већи број студената из групе Н не осећа притисак друштва
да лече пацијента (26,3%) за разлику од групе С (12,5%). Сви испитани студенти су се сложили да је етичка и професионална
обавеза да лече пацијенте са посебним потребама.
Закључак: Резултати истраживања су указали на могуће разлике у ставовима и приступу према особама са посебним
потребама између студената који слушају и који не слушају предмет. Да би се обезбедило боље орално здравље особа из
осетљиве групе и млади стоматолози боље оспособили за рад са њима потребно је унапредити обуку студената основних
студија.
Кључне речи: особе са посебним потребама; студенти; анкета; став; приступ
IMPACT OF SPECIAL CARE DENTISTRY TRAINING ON ATTITUDES OF UNDERGRADUATE STUDENTS TOWARDS DENTAL PATIENTS
WITH DISABILITIES
Author: Jovana Tajević, Lana Milenković
e-mail: jovana.tajevic@gmail.com, lana.milenkovic@gmail.com
Mentor: TA Ana Vuković
Department of Pediatric and Preventive Dentistry, Faculty of Dentistry University of Belgrade
Introduction: Poor oral health of patients with disabilities might be partially explained by lack of professionals interested in special
care dentistry (SCD).
The Aim: To draw attention for need for better education of undergraduate students for work with patients with disability in aim to
achieve better oral care of this patients.
Material and Methods: The cross-section pilot study was conducted. The questionnaires were completed by 51 students who were
separated in two groups: the group which received SCD training (SCD group) and undergraduates without SCD training (non-SCD
group). Culturally equivalent Serbian form of International Association for Disability and Oral Health Toolbox for measuring
attitudes and intended behaviors was created.
Results: It was noticed that in SCD group were more female students (78.1%) compared with non-SCD group (57.9%). In SCD group
more students didn’t come from city area compared with non-SCD group (29% vs 21.1%). Almost fifth of students from SCD group
had a person with disability in the immediate social circle 15.6% or person from marginalized groups (21.9%) compared with non-
SCD group (10.5% and 10.5%). It was noticed that more students from non-SCD group didn’t feel social pressure to treat patient
(26.3%) compared with SCD group (12.5%). All students agreed that it is ethical and professional obligation to provide care for
dental patients with disabilities.
Conclusion: Presented results suggest potential differences in attitudes between students with and without SCD training. In order
to ensure better oral health of patients with disabilities and better education of undergraduate students changes to the
undergraduate curriculum are necessary.
Keywords: dental patients with disability; student; questionnaire; attitude; intended behavior
Kopaonik, 2018.
1086