Page 1079 - 59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ
P. 1079
59. КОНГРЕС СТУДЕНАТА БИОМЕДИЦИНСКИХ НАУКА СРБИЈЕ 26-30.
СА ИНТЕРНАЦИОНАЛНИМ УЧЕШЋЕМ Април
САВРЕМЕНЕ ДЕНТАЛНЕ РАДИОЛОШКЕ ПРОЦЕДУРЕ: ИСПИТИВАЊЕ СВЕСНОСТИ И ОБАВЕШТЕНОСТИ ПАЦИЈЕНАТА, ЛЕКАРА
И СТУДЕНАТА СТОМАТОЛОГИЈЕ О ДОЗИ ЗРАЧЕЊА И РИЗИЦИМА
Аутор: Тамара Радонић, Јелена Трајковски
e-mail: tamararadonic@yahoo.com
Ментор: доц. др Милош Чанковић
Катедра за стоматологију, Медицински факултет Нови Сад Универзитета у Новом Саду
Увод: Стоматолози користе денталну радиографију чешће него било који други здравствени радници. Ефективне дозе
јонизујућег зрачења приликом снимања у стоматологији су мале у поређењу са другим радиографским процедурама, али
пошто је број таквих снимања висок, укупне дозе денталне радиографије имају значајан удео у просечној годишњој дози
зрачења у медицинске сврхе.
Циљ рада: Циљ ове студије била је процена знања и информисаности студената стоматологије, доктора стоматологије и
пацијената о дозама јонизујућег зрачења и користима и ризицима које јонизујуће зрачење носи.
Материјал и методе: Истраживањем је обухваћено 254 испитаника од тога 55 студената пете године стоматологије, 88
доктора стоматологије и 111 пацијената. За процену информисаности и нивоа знања коришћен је оригинални анкетни
упитник који је садржао 10 питања.
Резултати: Доктори стоматологије и студенти тврде да указују пацијентима на користи и ризике јонизујућег зрачења, али да
их не информишу о дозама јонизујућег зрачења. Пацијенти су изјавили да нису информисани о дозама јонизујућег зрачења
али и да нису примили информације од стране доктора о користима и ризицима. Највећи број студената сматра да RTG и CT
снимање повећава укупни животни ризик за настанак тумора, док се одговори доктора стоматологије и пацијената на ово
питање значајно разликују. Већина студената и доктора стоматологије није могла прецизно проценити дозу зрачења OPT-а,
CBCT-а, CT-а главе и RTG плућа у PA пројекцији.
Закључак: На основу добијених резултата идентификовано је лоше знање међу студентима и докторима стоматологије о
дозама јонизујућег зрачења док су пацијенти лоше информисани о користима и ризицима које зрачење носи.
Кључне речи: дентална радиографија; студенти; едукација
CONTEMPORARY DENTAL RADIOLOGICAL PROCEDURES: ASSESSMENT OF PATIENT, PHYSICIAN AND DENTAL STUDENT
AWARENESS OF RADIATION DOSE AND POSSIBLE RISKS
Author: Tamara Radonic, Jelena Trajkovski
e-mail: tamararadonic@yahoo.com
Mentor: Assist. Prof. Milos Cankovic
Department of Dentistry, Faculty of Medicine Novi Sad University of Novi Sad
Introduction: Dentists use dental radiography more than any other health workers. Effective dose of ionizing radiation when
recording, in dentistry are small in comparison with other radiography procedures, but because the number of such recordings is
high, the overall amount of dental radiation has a significant portion in average yearly radiation done in medicinal purposes.
The Aim: Goal of this study is assessment of knowledge and awareness of dentistry students, doctors and patients about effective
doses of ionizing radiation in dentistry, as well as its effect on overall health.
Material and Мethods: Research has covered 254 examinees, where 55 of those were fifth year dentistry students, 88 doctors of
dentistry and 111 patients. Evaluation was done based on original questionnaire that contained 10 questions.
Results: Doctors and dentistry students claim they point out the risks and benefits that radiation brings, while they don’t inform
patients how high are the doses of radiation. Patients claim that they were never informed about the doses of radiation but that
they also never received information about risks and benefits of radiation. Students by large think that RTG and CT recordings
increases overall life risk of tumor, while the answers of doctors and patients statistically differ the most. Most students and
doctors could not accurately estimate the radiation dose of OPT, CBCT, head CT and lung RTG in PA projection.
Conclusion: Based on the acquired results from the research, it has been identified that the knowledge between students and
doctors of dentistry about doses of ionized radiation is not satisfactory, and patients are badly informed about risks and benefits
that radiation brings.
Keywords: dental radiography; students; education
Kopaonik, 2018.
1073